wtorek, 13 października 2015

Uśmiech jak z Hollywood czyli z dentystą zmagań ciąg dalszy;P

Jeszcze nie tak niedawno mało kto przywiązywał większą wagę do czegoś takiego jak uśmiech. Owszem - ważny, ale gdzieś może nie na szarym, ale na dalszym końcu. Na pierwszym  miejscu była oczywiście fryzura i wizyty u fryzjera były ważniejsze i bardziej o nich pamiętano niż o wizytach u dentysty.

W związku z tym, że niedawno urodziłam dziecko, mogę wrócić do dalszego leczenia zębów. Pisałam o tym <tu> i <tu>. Pod koniec zeszłego roku i w trakcie ciąży wyleczyłam  wszystko co było do leczenia i pozostały mi najtrudniejsze sprawy - most protetyczny w miejsce straconej dolnej szóstki, no i dwie korony protetyczne wzmacniające osłabione  plombami szóstkę i siódemkę. Wcześniej czeka mnie powtórne leczenie kanałowe tych zębów, ponieważ mój ex-dentysta-partacz nie zrobił tego prawidłowo i kanały są niedopełnione  niestety... To oznacza ich powtórne otwarcie, przeleczenie kanałowe i wypełnienie - a że struktura zostanie naruszona i większość zęba to plomba, konieczna jest ich odbudowa za  pomocą endodontycznych koron porcelanowych. Decydując się na to dosyć kosztowne rozwiązanie rozważyłam wszystkie za i przeciw. Jeśli chodzi o zdrowie, to jest to rzecz na  której nie oszczędzałam nigdy i oszczędzać nie będę. Mogę sobie odmówić nowych butów czy sukienki, ale na zdrowie, zęby kasa się musi znaleźć choćbym miała ją wyciągnąć spod  ziemi;)

Wybrałam korony porcelanowe na podbudowie metalowej. Są bardzo trwałe, charakteryzują się zadowalającą estetyką i jeszcze większą wytrzymałością. Jednym mankamentem może być  lekki efekt zasinienia dziąseł na linii zęba - wynika to z tego, że przez dziąsło prześwituje metal, ale na dolnych zębach tylnich - nie będzie to widoczne i nie będzie  przeszkadzało. Co innego gdyby chodziło o odcinek przedni - wtedy zdecydowanie lepszym wyborem byłyby korony pełnoceramiczne na cyrkonie lub złocie - wtedy efekt byłby jeszcze  bardziej naturalny. Korony porcelanowe na podbudowie metalowej też nie przepuszczają w sposób naturalny światła, zatem nadają się lepiej do odbudowy zębów trzonowych i  przedtrzonowych niż przednich, muszę to podkreślić. Dobrze też rozsądnie dobrać kolor koron by nie różnił się od naszych własnych i aby uzyskać jak najbardziej naturalny efekt.

Jeśli chodzi o korony porcelanowe na metalu spora część dentystów poleca je pacjentom po leczeniu endodontycznym w celu wzmocnienia struktury zęba, jeśli niewiele z własnego  zęba zostało a większość zęba to plomba.  Rezygnacja z korony protetycznej w przypadku gdy ząb posiada bardzo duże, rozległe wypełnienie oznacza ryzyko pęknięcia zęba pod  większym naciskiem (podczas nagryzienia landrynki, twardego cukierka, orzeszków) - w sumie wyżej wymienione produkty od dawna wykluczyłam ze swojego jadłospisu i nie jem ich z  założenia. Pal licho jeśli pod naciskiem plomba po prostu wypadnie, gorzej jak ząb pęknie poniżej linii dziąsła, wtedy już jak to mówią po ptakach, by tego uniknąć dobrze  rozważyć opcję koron protetycznych, jeśli mamy właśnie takiego połatanego mocno ząbka.

Odbudowanie zęba koroną porcelanową na metalu ma dużo plusów - wzmacnia jego strukturę wbrew obiegowej że ją osłabia. Sama tak myślałam, dopóki nie zgłębiłam tematu. Posiadanie  jednak koron porcelanowych narzuca zdecydowanie większy rygor higieniczny - wiadomo - zęby się myje, ale w tym przypadku trzeba higienie jamy ustnej poświęcić więcej uwagi.  Między innymi to dlatego od ponad miesiąca jestem dumną właścicielką szczoteczki sonicznej, którą mąż mi kupił w prezencie na urodziny;) i z całą pewnością mogę powiedzieć, że  używanie szczoteczki sonicznej po zwykłej, manualnej to jakby się przesiąść z małego fiata na mercedesa;) Jeśli posiadamy korony trzeba zdecydowanie bardziej zaprzyjaźnić się  też z nicią dentystyczną i nie zapominać o używaniu płynu do płukania jamy ustnej, którego to używanie powinno być wisienką na torcie w codziennej higienie.

Wracając do koron porcelanowych... jedynym ich minusem jest... dosyć wysoka cena. Jeśli jednak rozważy się taki wydatek w perspektywie używania koron wiele lat, to się opłaca.  Warto też korzystać z dobrego gabinetu i troszkę dołożyć, gdyż dobrze zrobione korony mogą nam służyć na całe życie.

Nie bez powodu mówi  się, że najpiękniejszą biżuterią kobiety jest jej ... piękny uśmiech. Dlatego warto o niego dbać by był promienny jak najdłużej;)   

2 komentarze:

  1. Ja się wybieram do dentysty już prawie dwa lata i dojść nie mogę :D Muszę się w końcu zmobilizować :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ważne aby wybrać odpowiedni gabinet stomatologiczny to połowa sukcesu do zadowolenia klienta.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...